Kun lähestymme vuoden loppua, on luonnollista pysähtyä hetkeksi, pohtia menneitä kuukausia ja suunnitella tulevaa vuotta. Itselleni vuoden loppu on aika jolloin käännyn hetkeksi sisäänpäin. Ulkona on kylmää ja pimeätä. Kotona on kiva kiva polttaa kynttilöitä ja fiilistellä. Yksi tapa tarkastella kulunutta aikaa ja hahmottaa tulevaisuutta työelämässä on kiitollisuuden kautta. Kiitollisuus ei ole vain mukava tunne; se on keskeinen osa henkilökohtaista ja organisaation hyvinvointia. Tässä blogissa tarkastelemme kiitollisuuden roolia työelämässä, sen vaikutusta tuottavuuteen ja työtyytyväisyyteen, sekä sitä, kuinka kiitollisuus voi toimia kasvun katalysaattorina. Jos haluat päättää vuoden positiivisesti ja luoda motivoituneen työympäristön tulevalle vuodelle, jatka lukemista.
Kiitollisuus ja sen hyödyt työelämässä
Kiitollisuus tarkoittaa työkontekstissa kollegoiden huomioimista, saavutusten juhlimista ja toisten panosten arvostamista. Tutkimukset osoittavat, että kiitollisuuden harjoittamisella on monia hyötyjä. Kiitollisuuden on todettu lisäävän työntekijöiden tyytyväisyyttä, parantavan resilienssiä ja kasvattavan tuottavuutta. Kun työntekijät tuntevat olevansa arvostettuja, heidän kuuluvuuden tunteensa syvenee, mikä johtaa positiiviseen työilmapiiriin.
Kiitollisuus edistää keskinäisen kunnioituksen kulttuuria. Työntekijät, jotka tuntevat itsensä arvostetuiksi, ovat todennäköisemmin kiitollisia myös muille, luoden positiivisuuden kierteen. Se auttaa näkemään ihmisyyttä tittelien takana ja lisäämään yhteisöllisyyttä.
Vuoden Loppu Kiitollisuuden Ajankohtana
Vuoden loppu on erityisen sopiva aika kiitollisuuden osoittamiseen. Tämä reflektio tarjoaa mahdollisuuden tunnistaa onnistumisia, huomioida yksilöiden ja tiimien panostukset sekä asettaa tavoitteita tulevalle kasvulle. Kiitollisuutta voi harjoittaa yksinkertaisilla tavoilla, kuten henkilökohtaisella reflektiolla, tiimijuhlilla tai kiitoskirjeillä.
Kiitollisuuden kulttuurin vahvistaminen
Kiitollisuuden kulttuurin luominen vaatii johdonmukaista työtä läpi vuoden:
- Säännöllinen tunnustus: Tunnustamisen tulisi olla säännöllistä. Viikoittaisten palaverien yhteydessä tai spontaanit kiitokset luovat kiitollisuuden kulttuuria.
- Palautesilmukat: Arvostava palaute yhdistettynä rakentavaan palautteeseen lisää työntekijöiden motivaatiota ja kasvun ajattelutapaa.
- Johtajuus: Johtajien tulisi osoittaa arvostusta avoimesti ja aidosti, mikä luo standardin koko organisaatiolle.
Käytännön vinkkejä kiitollisuuden harjoittamiseen
- Kiitollisuusmaanantait: Omista viisi minuuttia tiimipalavereista kiitollisuuden ilmaisuille. Tämä auttaa aloittamaan viikon positiivisesti.
- Merkkipaalujen juhlistaminen: Pienetkin projektin merkkipaalut kannattaa juhlistaa, jotta työntekijät tuntevat itsensä arvostetuiksi. Osta tiimille jotain kivaa tai leivo pipareita töihin. Arvostus tulee pienistä jutuista. Olen ollut onnekas, koska tämä on aina ollut osa omia työpaikkojani. Muistan monet merkkipaalut lämmöllä uran varrelta.
- Henkilökohtainen arvostus: Kiitollisuuden ilmaisun tulisi olla henkilökohtaista ja tarkkaa. Tämä lisää työntekijöiden arvostuksen tunnetta. Kerran sain parhaalta pomolta Outilta pitsihanskat, kortin ja rahamuistamisen hyvästä suorituksesta. Vieläkin muistan tuon lahjan ja muutkin hänen lahjansa lämmöllä.
Kiitollisuuden merkitys työntekijöiden sitoutumiseen
Työntekijöiden vaihtuvuus on suuri huolenaihe monille organisaatioille. Kiitollisuus on keskeisessä roolissa työntekijöiden sitoutumisessa. Työntekijät, jotka tuntevat itsensä arvostetuiksi, pysyvät todennäköisemmin yrityksessä ja tuntevat ylpeyttä työstään. Glassdoorin kyselyn mukaan yli 50 % työntekijöistä sanoi pysyvänsä pidempään, jos he kokisivat saavansa enemmän arvostusta. Kiitollisuus ei siis ole vain mukava lisä, vaan strateginen osa työntekijöiden pitämisessä.
Kiitollisuuteen Perustuvien Tavoitteiden Asettaminen
Mieti siis jo tavoitteita asettaessasi miten juhlit saavutettuja tavoitteita – omia tai tiimin. Siitä se kiitollisuusasenne lähtee! Jos tiimipalaverissa maanantaina muistat huonosta aamusta huolimatta, mistä on syytä olla kiitollinen, alkaa aamu aina paremmin.
Kiitollisuus on mielestäni ennen kaikkea asenne ja kertoo työpaikan arvoista. Ei siis päälle-liimattua vaan aitoa ja henkilökohtaista. Parasta olisi jos työpaikallakin kohtelisimme toisia, niin kuin haluamme itseäkin kohdeltavan. Kun meillä on hyvä tahto ja keskinäinen kunnioitus on töissä kivaa ja kun on kivaa niin tiimi joustaa ja tsemppaa.
Iloa ja valoa adventtiin <3