Henkilöbrändi – Yrittäjän salainen ase

anna noramaa

20.9.2023

Anna Noramaa

Olen tänä syksynä puhunut ja kouluttanut yrittäjän henkilöbrändiä. Joillekin tämä on edelleen hieman kirosana ja suomalaisen korvaan se kuulostaa helposti itsensä korostamiselta. Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan se on johdonmukaista puhetta omalle yritykselle tärkeistä asioista ja yrittäjän läsnäoloa verkostonsa arjessa aitona omana itsenään. Henkilöbrändi on kuin salainen ase, joka voi tehdä suuren eron menestykseesi. Kun se on kerran sisäistetty, on helppo lähteä viestimään johdonmukaisesti.

Henkilöbrändi ei ole vain vaikuttajille tai somejulkkiksille varattu etuoikeus; se on jotain, jonka jokainen yrittäjä voi rakentaa ja hyödyntää. Tässä blogissa tarkastelemme tapoja, jolla henkilöbrändi voi auttaa sinua saavuttamaan liiketoiminnallisen menestyksen.

7 vinkkiä menestyksekkään henkilöbrändin rakentamiseen

  1. Luottamuksen rakentaminen Henkilöbrändi perustuu aitouteen ja avoimuuteen. Kun jaat omia kokemuksiasi ja asiantuntemustasi, luot luottamusta asiakkaittesi ja yhteistyökumppaneittesi keskuudessa. Ihmiset kiinnostavat ihmisiä ja tekevät mieluummin liiketoimintaa niiden kanssa, joita he tuntevat ja joihin he voivat luottaa.
  2. Asiantuntijuuden korostaminen Henkilöbrändin rakentaminen antaa sinulle mahdollisuuden näyttää osaamisesi ja kokemuksesi omalla alallasi. Tämä voi auttaa erottumaan kilpailijoista ja houkuttelemaan asiakkaita, jotka arvostavat sinun erityisosaamistasi. Erityisesti asiantuntijapalveluissa ihminen ostaa aidoksi kokemaltaan ihmiseltä.
  3. Verkostoitumisen edistäminen Vahva henkilöbrändi voi helpottaa uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämistä ja verkostoitumista. Ihmiset ovat taipuvaisia yhteistyöhön niiden kanssa, jotka ovat tunnettuja ja joilla on hyvä maine. Jos sinä ja busineksesi olette jo somesta tai linkkarista tuttuja, asiakkaat tulevat luoksesi valmiiden tarjouspyyntöjen kera. He tietävät valmiiksi mitä teet ja tarjoat!
  4. Häpeä hittoon lukee koulutusmateriaalissani henkilöbrändistä. Esillä olon ja esiintymishäpeän voi voittaa vain altistamalla itsensä näkymiselle eli tekemällä ja kokemalla voit voittaa häpeän. Itselleen nauraminen ja onnistumisen kokemukset auttavat eteenpäin.
  5. Henkilöbrändi toimii yritysbrändiä paremmin Henkilöbrändi on salainen aseesi. Se auttaa sinua houkuttelemaan ja sitouttamaan kohdeyleisösi tehokkaammin, koska ihmiset liittyvät mielellään henkilöön, ei pelkkään yritykseen.
  6. Mieti millainen henkilöbrändisi on? Henkilöbrändi ei ole yksi yhteen sinä. Mieti mistä asioista haluat puhua, millainen haluat olla ja mistä asioista puhuminen on sinulle tärkeää. Muista kuitenkin olla aito oma itsesi sillä kulissin ylläpitäminen on raskasta ja ihmiset tunnistavat aitouden. Sinä siis riität! Jos sinulla on yritystoiminnassasi mukana vahva arvopohja, muista viestiä siitäkin!
  7. Valitse myös mistä et puhu Henkilöbrändin luominen tarkoittaa myös valintoja sen suhteen, mistä et puhu. Henkilöbrändi ei ole siis koko elämän esilletuomista. Tuot esille vain asioita, jotka sinulle ovat tärkeitä ja olennaisia yritystoimintasi kannalta. Kannattaa siis miettiä myös millaiset rajat vedät yksityisyyden suhteen.

Valjasta ja kiillota siis oma salainen aseesi. Henkilöbrändi auttaa sinua erottumaan kilpailijoista, luomaan luottamusta ja avaamaan uusia mahdollisuuksia. Älä aliarvioi oman henkilöbrändisi voimaa – se voi olla avain menestykseesi liike-elämässä. Muista olla aito, avoin ja johdonmukainen.

Mikäli haluat työstää henkilöbrändiä valmennuksen avulla, se onnistuu meillä! Mietitään sitä yhdessä.

Lue seuraavaksi

ryhmävalmennus yrittäjille

Ryhmävalmennukset Beredan tapaan

Ryhmävalmennus on yksilövalmennusta ryhmämuodossa. Se on todennetusti tehokas menetelmä, jossa jokainen ryhmän jäsen työstää valmennuksen avulla omaa muutostavoitettaan.
Beredan valmennukset ovat ratkaisukeskeistä valmennusta

Valmennus sai minut muuttumaan ja perustamaan Beredan

Coachingin perusolettamus on, että ihmisillä on kaikki tieto, mutta ei tarpeeksi aikaa ja keskittymistä löytää oikeat asiat itselle.